Ghost Horses

 Tenhle týden jsem z jehlic a následně i z blokovacích podložek sundala pleteninu na kterou jsem obzvlášť hrdá ! Jde o svetr "Ghost Horses" od Caitlin Hunter, která na Ravelry publikuje designy pod jménem Boyland Knitworks. 

Návod na tento svetr vydala Caitlin zrovna v nešťastné době pletací inkvizice, která jí nařkla ze zločinu proti korektnosti, ale už si vůbec nepamatuju o co šlo (takže to byla nejspíš nějaká blbost) a ona jako omluvu poskytla tento návod na omezený čas zdarma . Já jsem tenkrát tohle drama ignorovala a tak mi tahle parádní nabídka ušla, což se nedá říct o mojí kamarádce Maxé, která ho hned ulovila a v zápětí už mi v mailu vyskakovala zpráva "Komoni" obsahující PDF s návodem. Samozřejmě ani jedna z nás se tenkrát nechystala tuhle zdánlivou složitost plést a tak koníci čekali nějaký čas v mojí složce stažených návodů. 


To byla ta návodová část historie téhle pleteniny a teď k vlně, protože to byl hlavní důvod proč jsem se tenhle svetr nakonec rozhodla plést. Asi dva roky zpátky v Mnichově, z důvodů neskutečně vysokých nájmů, začala postupně zavírat spousta malých obchůdků. A několik z nich byli bohužel i yarn shopy a tak jsme se tenkrát s kamarádkou vydávaly pravidělně na lov vln ve slevách. Jedním takovým úlovkem byla dvě přadýnka Katia Natur v odstínu Walnut, tedy vlašský ořech. Vlna by měla být přírodně barvená, snad dokonce i tím ořechem - což mě samozřejmě nadchlo. Tenkrá jsem si zrovna nesla v tašce úplně novou knihu "Cocoknits Sweater Workshop" od Julie Weisenberger, takže jsem si říkala že tahle nádherně přírodní hnědá bude perfetkní pro jeden z jejích minimalistických designů... to jsem si říkala do tý doby, než jsem knihu prostudovala a zjistila že na tenhle typ vlny a metráž tam samozřejmě nic není. A tak šli klubka do archivu a tam čekali... a čekali... až je jednoho dne nakousla nepřátelská banda molů. Naštěstí jim asi ořech moc nechutnal a klubko se dalo použít. No a teď co nima... ani nevím kolik hodin jsem strávila na Ravelry hledáním návodu pro 820m vlny typu sport ...projekty z téhle toušťky jsou většinou větší a šátků zas tak moc ze sportu není. Nicméně po nekonečném hledání jsem narazila na pletené skoro-šaty/tuniku "Liesl" od -hádejte koho- Julie Weisenberger ! Říkám si "kruh se uzavírá, nakonec se k ní přeci jen s touhle vlnou vracím" a byla jsem tak nadšená, že jsem si nějak nevšimla detailu že tahle tunika je sice ze sport, ALE lněné příze. Takže je lehká, dírovatá, vzdušná, vypadá jak nějaký úžasný postapo triko z Matrixu... což mi po několika dnech pletení došlo, že toho se svojí 100% vlnou nedosáhnu a rozhodla jsem se párat... 

Takže jsem zpátky na začátku, v ruce mám vlnu a nemám návod. Už jsem si říkala, že to jsou snad nějaký prokletý klubka, když v tom najednou, z ničeho nic mě letos v létě napadlo prolistovat návody na větší metráž a byla jsem odhodlaná Katiu dokoupit abych jí už konečně využila. Bylo mi jí vážně líto a navíc jsem byla paranoidní, že si pro ní zase přidou moli...

A tak se stalo, že jsem znovu objevila "Ghost Horses" a jala se hledat kontrastní Katiu k tomu mýmu ořechu. Byla jsem si jistá, že jí prodávají v Yarn Over Berlin, kde jsem o ní ale následně nenašla už ani zmínku. Moje panika a nejhorší obavy se pomalu stupňovaly s každým proklikem na obchody kde Katiu měli, ale byla vyprodaná. Nakonec jsem se dostala k informaci, že Katia Natur už se nevyrábí. A CO TEĎ - ta vlna je fakt prokletá ! Nedalo mi to a ještě chvilku jsem hledala v hlubinách německých yarn shopů a nakonec narazila na poklad - dva poslední odstíny ! Brčálově zelená a nádherná přírodní ! Šup s tebou do košíku a už pletu vzoreček a koníci pomalu naskakují na jehlice ...

Vzhledem k tomu, že tentokrát jsem měla vlny mnohem víc než je doporučeno na verzi s krátkým rukávem, rozhodla jsem se rukáv udělat dlouhý - stejně je to takhle nejvíc praktická verze. Kdo by nosil svetr z dvojitý vlny s krátkým rukávem, to nějak nechápu. (samozřejmě už jeden mám a měla jsem ho dohromady jednou)

Pletení to bylo parádní ! Hrozně moc mě bavilo nepřestávat s vyplétáním, chce to trochu soustředění ale není to takový stres jako krajka. Ke konci jsem už dokázala i fair isle knitflixovat ! Nejvíc mě samozřejmě bavilo plést sedlo. Ten vzor u límce mi připomíná až gotická okna a jak to krásně vylejzá až se člověk dostane ke koním a ty jsou takový milník a pak už to jde raz dva (raz dva, ale pletla jsem to půl roku, rozumíme si)

Zvolila jsem velikost 3 na jehlicích 3.50 a 3.00 a na rukávech jsem udělala 5krát opakování vzorku B. Jinak všechno podle návodu, nic dalšího jsem neupravovala. Ne, počkat...vlastně upravovala. Tak a teď se trochu červenám - totiž v původním návodu místo nad koňským hřbetem vyplňuje kosočtverec...s čárkou uprostřed... jsem sice víceméně hrdá na to že jsem žena, ale výplet levitujících vagín si nechám ujít, takže jsem vzorek změnila na křížek, a teď mi to pěkně ladí k těm gotickým oknům !

Nakonec ještě přiznám chybu, při bližším zkoumání si zkušené pletařské oko určitě všimne. Pod tím hřebínkem co konící přeskakují byla řada kdy se přidávalo ve vzorku a já jsem to nějak nezvládla. Nevyšlo mi to a pak jsem to musela trochu matlat a podle toho to taky vypadá. Tohle byla taková nepárací situace. Kdybych to párala taky bych si mohla pokazit dva měsíce práce, to radši tu chybku ! 

Návod je srozumitelně napsaný, intuitivní, obsahuje všechny vysvětlivky. Velikost vychází perfektně  podle vzorečku a chart je čitelný a neobsahuje skoro žádné dlouhé mostky (místo kde se jednou barvou dělá tolik ok, že se ta druhá musí jakoby zastrkovat, aby pak z rubové strany svetr neměl spoustu vytahaných vlnek). Myslím, že jsou to nějaké tři řady někde u koní.

Duchařští koníci byl můj už druhý návod od Caitlin Hunter a věřím, že nebude poslední. Její designy i styl psaní je vysoce profesionální a vyhovuje mi.

Svetr jsem nakonec vyprala ve svém novém jasmínovém Eucalanu Wrapture a neplánovaně nafotila tak jakože ve stylu Dark Academia. Na vysvětlenou - z tohodle stylu si dělám už asi měsíc srandu - a najednou, co se to nestalo - mám to na sobě! Překvapilo mě to? Vlastně ani ne.










Komentáře

  1. Obdivovala jsem už na insta 😍 Je nádherný a kosočtvercová část mě pobavila xD Taky bych chtěla zkusit nějaký svetr s vzorovaným sedlem, ale ještě se na to asi úplně necítím >__<

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju ! Jee to se vůbec neboj, hrozně moc lidí pletlo svetry s vyplétaným sedlem jako úplně první projekt ! Jediný co je na tom složitý je nějak uchopit utahování, nesmí se utahovat ani moc ani málo - moje svetry byli ze začátku všechny OBR protože jsem se pořád bála že moc utahuju a tak jsem to nechávala mega volný... nakonec se to nějak dostalo do rukou a teď už o tom vůbec nepřemýšlím. A někomu to jde úplně hned, takže vážně žádný strachy a jdi do toho !

      Vymazat
  2. Svetr i fotky jsou krásné!
    Jediné, co na tomto článku příliš nechápu, je úvod, že byla nějaká pletařská inkvizice blablabla. Já chápu, že ignorance is bliss, ale když sama píšeš, že o tom, kromě toho, že z toho vzešel pattern zdarma (což super pro Caitlin, že tato zamýšlená PR strategie na někoho reálně zafungovala), nic nevíš, tak mi přijde dost mimo to takto bagatelizovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju ! Ono to tenkrát bylo takový obr drama v celý pletací komunitě, celkově samozřejmě vím o co šlo a otrávilo mě to pletení minimálně na půl roku a přestala jsem kvůli tomu sledovat asi tak všechny moje oblíbený designérky, než to celý uhaslo a pak jsem se zase začala k pletení pomalu vracet. To že jsem o tom nevěděla nic bylo mířeno na toto konkrétní drama s Caitlin, protože tenkrát se všechno odehrávalo výhradně v InstaStories které po 24h zmizí a já jsem ty inkvizitory, který vždycky někoho ukázali prstem a rozhodli se zruinovat jejich business nesledovala. Tudíž jediný co se ke mě dostalo bylo, že Caitlin si vypla komentáře a odešla na měsíc z Instagramu, aby se těmhle lidem vyhla a pattern který měla naplánovaný na vydání dala prostě zadarmo. Ale za co přesně jí tenkrát nařkli, to už se ztratilo... asi proto že to byla nějaká blbost... upřímně tenkrát stačilo říct, že člověk jako designér nemá teď bohužel z důvodů zdravotního stavu čas předělat všechny svoje návody do velikostí XXXXXL a hned ho inkvizice smažila za to že je fatphobic a všichni bysme jeho/její věci měli zrušit, spálit a nikdy nezmiňovat... mno, každý si na to udělal nějaký názor... Můj je tenhle a myslím, že stálo to stálo za zmínku k "historii" celého tohodle projektu, ale chápu jestli to zní ignorantsky - já se tohodle bojování za práva čehokoliv a kohokoliv neúčastním, protože nevěřím že se tím dokáže cokoliv změnit a tak jsem shrábla návod zadarmo a šla dál... (ostuda, já vím, JÁ VÍM)

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky