Anker's Cardigan

 Tak to bylo rychlý ! Po týdnu jsem zpátky s novým článkem a dokončeným projektem. Klasicky - nečekaný, neplánovaný. Ale tak to už u společného pletení s Vlněnými Sestrami bývá. Co se bude plést je do poslední chvíle tajemství a nikdo neví jestli to bude šál, svetr, nebo třeba šaty ?? (na ty jsem si loni netroufla, to musím přiznat) Letos je velký jarní KAL ve znamení kolekce Anker's od dánské designérky PetiteKnit .

Tento rok jsem byla už dávno rozhodnutá se naplno účastnit společného pletení, takže jsem s napětím očekávala co se bude vytvářet (a doufala, že to nebude něco co už jsem pletla). Štěstí mi přálo, protože zrovna z kolekce Anker's nemám ještě vůbec nic a svetr i cardigan jsem měla už dávno v oblíbených na Ravelry.  Na výběr jsou dvě možnosti - letní top Anker's Summer Shirt a trochu teplejší rozpínací svetřík Anker's Cardigan - my size . Upřímně nejsem moc fanoušek letních pletenin s krátkým rukávem. Nějak mi to na rukou nesedí, bije se to s tetováním a celkově to není můj styl. Zato rozpínacích svetříků z vlastních jehlic mám pomálu a tak jsem se rozhodla pro cardigan i přesto, že jsem věděla že mě čeká nekonečné množství rubových řad obrace... 

Ještě než se rozpovídám o výběru vln a procesu pletení, chci vysvětlit co že to tedy to společné pletení je. KAL - zkratka pro anglické knit-along, neboli společné pletení je název pletařských událostí organizovaných designéry, nebo obchody po celém světě. Většinou to celé probíhá tak, že designér/obchod vybere návod (nebo víc), stanoví pár základních pravidel - většinou jde o to, že pro účastníky kteří projekt ukončí v časovém rozmezí které je dané, je nachystána jakási tombola o hodnotné ceny. Takže je jasný, že KAL musí mít i nějaký pravidla, aby to nebyl zmatek. Většinou to vypadá tak, že se řekne co se bude plést a kdy je konec, v případě že KAL organizuje obchod - podmínkou pro účast ve slosování je nákup vlny od daného obchodu. Jinak se ale společného pletení samozřejmě může účastnit každý a použít vlnu jakou chce, jen pak nic nevyhraje. Pro výhru to ale neděláme, nejlepší věc na společném pletení je právě ta společnost. Poslední dobou je zvykem organizovat online kolektivní nahazování, kde se sejde většina účastníku a ...no je to jasný, co se děje ... společně se nahazuje, řeší se otázky, trable, blbosti, pije se vínko, páře, znova nahazuje, mění vlna... takže dvěma slovy - veselá taškařice ! Další proces výroby pak každý může sdílet v pletací skupině, nebo skupinách určených KALu na Ravelry a celkově je hrozně super pozorovat jaký kdo vybral barvy, jak si vzor upravil podle sebe, jak kdo plete neskutečně rychle. Doufám, že to není moc složitý vysvětlování a začínající pletaře a pletařky to snad třeba nalákalo se nějakého KALu zúčastnit ?? Určitě to zkuste, je to super ! KAL Vlněných sester stále trvá a konec je ještě v nedohledu, takže času dost !

A teď zpátky k mému Anker's Cardiganu. Tentokrát jsem v hlavě neměla žádnou jasnou přestavu o barvě a tak jsem si říkala, že vezmu co mě cvrnkne do nosu. Už hrozně dlouho jsem nic nepletla s Malabrigem a zdálo se mi, že by svetříku klidně prospěl i nějaký ten šmrnc ručně barvené příze. Původně jsem měla zálusk na odstín Indiecita, nebo podobnou vílí divočinu, ale v tu chvíli nebylo dost klubíček skladem a tak jsem se rozhodla pro něco úplně mimo mojí komfortní zónu - hnědou ! Odstín Choco, který obsahuje úžasně kakaovou a místy fialovou (!) barvu, což je kombinace co by mě fakt ve snu nenapadla, že bude vypadat hezky ! No a samozřejmě jsem si z toho zase sedla na zadek, jen co jsem je vytáhla z balíčku. Malabrigo je prostě absolutní pecka a potom co jsem teď mockrát pletla s rustikální přízí, ta hebkost mě úplně omráčila. (co si ještě dneska vymyslím za chválu na Malabrigo, to se ještě asi budeme divit) V době kdy jsem nahazovala jsem se docela stresovala s jiným projektem (o kterém ještě bude v budoucnu řeč protože to byl horor) a tohle pletení mi najednou přišlo jako absolutní relax, oáza klidu, pletařské nanebevzetí sv. Malabriga ! -... no tak já už mlčím - prostě to byla paráda.

Pletení šlo rychle od ruky, ty rubový řady mě nakonec ani nenudily tak jak jsem očekávala, a tak opět při našich pravidelných výpravách za dobrodružstvím v Dračáku, vznikl Anker´s Cardigan za plus-mínus měsíc ! To je docela slušný, jsem na sebe hrdá.

Co se týká velikosti, zvolila jsem "M" - což je podle rozměrů o číslo větší než co by bylo na mě "akorát". Mám ráda oversized věci a vím, že svetřík budu nosit při jízdě na kole, takže chci aby byl trochu víc vzdušný a já si ho hned nepropotila. Rukávy jsem udělala o něco kratší, než je v návodu a zakončila užším a delším lemem, aby vznikli jakoby takové balónové rukávy.

Třešničkou na dortu u každého rozpínacího svetříku jsou samozřejmě knoflíky, které jsem duchapřítomně objednala rovnou s přízí od Vlněných Sester. Jsou sice větší, než je doporučeno v návodu, ale tomu designu jsem jednoduše nemohla odolat. Mosazná barva se mi perfektně hodí ke všem fantasy/středověkým šperkům, takže absolutní spokojenost.

Návod je jednoduchý, vcelku dobře a přehledně napsaný a nyní už i v češtině, takže určitě doporučuju všem začátečníkům, kteří mají zálusk na rozpínací svetřík. Pěkně si natrénujete hladce a obrace, kousek raglánu a na konec třeba z hecu i tubular bind off ! (což je mimochodem moje vůbec nejoblíbenější technika ukončování, to nekonečný zapošívání jehlou na mě působí až terapeuticky a nutí mě to na závěr projektu pěkně zpomalit a užívat si těch posledních pár detailů)




Komentáře

  1. Parádní počteníčko, krásný svetřík a nanebevzetí sv. Malabriga? :DDDD Tak z toho budu žít hodně dlouho:DDDDD

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky