Crescent over Lothlorien

Dneska tu mám jeden velmi nečekaný, velmi rychlý a velmi čarodějný projekt ! "Crescent over Lothlorien" od Cordula Surmann-Schmitt je design vytvořený speciálně pro jedno klubíčko příze od německé indie značky Dye for Yarn. No, nemusím asi říkat že ten název mě dostal, hlavně když jsem v ruce měla přesně tohle jedno klubko a nevěděla co s ním. Tohle bylo asi to nejrychlejší pletací rozhodnutí a projekt v historii mých pletacích rozhodnutí a projektů.


Minulý týden 30. dubna, na čarodějnice, nebo také magický Beltain mi za dveřmi přistálo překvápko. Beltainový balíček od mojí elfí kamarádky Ronji ! Podle jejího názoru by se měli Beltainové dárky stát tradicí a tak s tím prostě začala a jeden mi hned poslala. S tímhle názorem absolutně souhlasím ! Balíček obsahoval ručně vyrobená mýdla, která Ronja sama zdlouhavým procesem vytváří, sadu nejúžasnějších washi pásek, květinových samolepek ...no a klubíčko hedvábné příze od Dye for Yarn. Tak to už jsem seděla na zadku, tohle jsem vážně nečekala ♥ A ještě ta barva? Černý hedvábí ?? Nevím proč, ale přesto že v černé chodím téměř pořád, přízím se v téhle barvě nějakým záhadným způsobem vyhýbám - to se musí změnit ! 

A tak, hned jak jsem druhý den měla chvilku, vlnku jsem přemotala do klubíčka a šla hledat návod na 400m hedvábí v tloušťce fingering. Každý kdo se kdy snažil najít něco na Ravelry na menší množtví příze asi ví, že to není úplně jednoduchý. Většina věcí na tuhle metráž je na děti, dám to vyfiltrovat, zbydou mi rukavice, čepice, fusekle, mno... ani jedno se na hedvábí nehodí a tak jsem zkusila vychytávku s hledáním projektů doporučených přímo pro tuhle přízi "DyeForYarn Fingering 15ply Mulberry Silk" a první co na mě vypadne je lístkový šál co se jmenuje "Crescent over Lothrorien" (Srpek měsíce nad Lothlorienem) a moje fantasy-milující srdce se rozbušilo na maximum a už ho házím do košíku a hledám jehlice. Na další jsem ani nekoukala. Láska na první pohled. (elfové no, co vám budu povídat)


Pletení šlo ze začátku vcelku hladce, ale už dopředu jsem se psychicky připravila na to, že plést z 15ply hedvábné příze krajku asi nebude úplně procházka růžovým sadem. 15ply znamená v pletařské terminologii, že se příze skládá z 15ti seskaných vláken. Což v praxi znamená, že když o přízi zatrhnete nehtem, vytáhnete jedno z vláken a už ho nikdo nikdy nezatáhne zpátky... nebo když pářete chybu v krajce, příze se rozplizne na 15 neposedných nití které je téměř nemožné pochytat zpátky ve stejně utaženém oku... a moje vůbec nejoblíbenější - splést tři obrace za zadní nit a z celkového počtu patnáci nití pochytáte tak osm a půl... přidejte si k tomu skutečnost, že příze je černá a bez pořádného osvětlení nevíte co pletete a jako třešničku na dort - můj úžasný nápad vzít si na to celé kovovou jehlici která neskutečně klouže. Takže, zkouškou trpělivosti jsem prošla na jedničku. Škoda, že nemůžete vidět jak se vznáším v zenovém klidu na obláčku !


Co se návodu týká, ten mi to taky neulehčil. Celkově šál vypadá snadno, začíná pletením hladce se stonky listů pletených obrace za zadní nit, což šál dělá oboustraným (!) a přechází v krásnou krajku tvořící listový okraj. Brnkačka? Ale jo, když máte napleteno aspoň pět let a deset krajkových šálů ! Autorka se totiž rozhodla krajku popsat pouze tabulkou a vynechat rubovou stranu, ALE k tomu přidala pro jistotu spoustu vyjjímek a speciálních pokynů pro pletení ok v oněch nepřítomných rubových řadách. Navíc, což mě mátlo asi nejvíc, nepoužila klasické znaky, ale písmenka a závorky z německé abecedy. (napříkla ß jako obrace za zadní nit a podobně) Takže jsem nedělala nic jinýho, než pořád čuměla do vysvětlivek, protože mi ty všechny // a (( nedávaly smysl a až do konce jsem si to nedokázala zapamatovat. Na návod jsem si četla nějaké komentáře na Ravelry a jedna pletařka tam trefně komentovala, že tenhle návod je pro lidi co "umí číst svoje pletení" a to je přesně to co je potřeba. Po letech pletení už vím jak by měla přibližně oka v krajce navazovat, jak se přidává, jak stavba šátku funguje, jak se plete co v rubové a lícové straně. Ale bez toho ? No asi bych se hodně navztekala. Takže pokud se vám šátek líbí, ale krajku jste ještě nezkoušeli... rozhodně nedoporučuji jako první projekt. Je spousta krásných krajkových šátků s mnohem víc pochopitelně napsaným návodem.

Nicméně přes všechny tyhle výpečky jsem si pletení neskutečně užívala. Byla to výzva, byla to spousta soustředění, zaměstnaný mozek na plno, klouzavá vlna, podivný znaky - nezbývá absolutně žádný čas na pokukování po Instagramu a utápění se v existencionální krizi. Pletla jsem každou volnou chvilku... celý týden... no a v pátek byl na blokovacích podložkách ! Vážně jsem upletla šál za míň než týden?? JO !

Šál jsem hned v sobotu (dneska ráno) vyfotila a z krku už jsem ho nesundala a nosila celý dopoledne na nákupu. Přes všechny ty trable je teda hedvábí vážně luxusní pecka ! Mám teď rozdělaný nový design z hedvábné stříbrné příze a ačkoliv jsem zatím upletla doslova pět řad, už teď se nemůžu dočkat až bude hotový ! Nicméně nějak víc se do hedvábí pouštět nechci, přeci jenom je mi těch bourců líto a je mraky alternativ s mnohem menším počtem mrtvých broučků na svědomí.


Momentálně jsem v procesu přestavování mojí pracovny, takže postel na které normálně blokuju šátky je plná bordelu, takže jsem si nějak musela poradit s nedostatenčným počtem podložek a vychytávek s hůlkama na jídlo ...no, to radši nechcete vědět, co za kladkostroj jsem sestrojila. Díky tomuhle zádrhelu se mi nepovedlo šát vyblokovat do všech těch krásných šťopek, nicméně líbí se mi i tak. Už teď vím, že bude hodně nošený - můj Beltainový lothlórienský poklad.




Na závěr se ještě musím pochlubit parádou, která mi dnes přišla a úplně perfektně se k šátku hodí - překrásný poměděný lístek rybízu od české alchymistky Arcadia Jewels



Komentáře

Oblíbené příspěvky