Claret

 Příběh tohodle svetru začíná někdy v polovině léta. Myslím, že jsem si procházela na Ravelry aktivitu přátel a u někoho mi padl do oka - nádherný, vínový, copánkový, s výstřihem do véčka který vzniká z rozdělení motivu uprostřed svetru. Láska na první pohled ! Hned jsem si ho uložila do oblíbených a už pomalu skoro vybírala příze, když v tom jsem se podívala na konstrukci a ...on se plete na díly a pak se to sešívá ?? No, tak to nevím. A tím jsem to nadšení odložila, chodila jsem se na něj občas koukat, ale moje lenost byla silnější. (já vím, že na sešívaných svetrech nic není a sama to pořád hlásám, ale zároveň to vypadalo jako spousta práce a soustředění a na to jsem nějak neměla náladu)

Osud tomu chtěl a o pár měsíců později Vlněné Sestry vyhlásily téma společného pletení na podzim a to byl, hádejte kdo - Thea Colman, designérka přávě tohodle svetru jménem Claret ! Na začátku září je ale tak hrozně moc KALů, že jsem se rozhodla být velmi zodpovědná a neúčastnit se.

No jasně. To jenom do tý doby, než se na online shopu objevila příze Brusca od portugalský firmy Rosapomar, kterou jsem si chtěla už delší dobu vyzkoušet. Ani nevím jestli jsem zvažovala jinou barevnou variantu, nicméně vínová to vyhrála. Však taky Claret je britský název pro červené Bordeaux víno. Alkoholový názvy designů jsou taková specialitka týhle návrhářky. Pod přezdívkou "BabyCocktails" vydává pletací návody vždycky s názvy inspirovanými koktejly, vínem a podobně. Za mě super nápad !

A tak jsem si říkala, že vlastně proč ne. Bylo mi jasný, že svetr rozhodně nestihnu dokončit na čas, ale o tom to není a důležitý je se účastnit ! A navíc mě hrozně baví společné online nahazování, takže jsem příze naházela polední pauze v práci do košíku a velice impulzivně objednala.



Jak jsem předpokládala, na podzim jsem s tím moc nepohnula, ale jen co jsem dopletla Opus pro Honzu, pustila jsem se do Claretu naplno. Na pletení sešívaných svetrů je výhoda, že s sebou nemusí člověk tahat celej svetr. Takže jsem si vždycky někam vzala jeden rukáv, pak druhej, pak přední díl. Rukávy se pletou jako první, takže nějaký zdlouhavý úmorný epizody se nekonají. Navíc - i rukávy jsou komplet zdobený copama, takže to rozhodně není nuda a na 4.00 jehlicích to jde pěkně od ruky. Bavilo mě tvarování výstřihu a všemožný složitosti s tím spojený. Sešívání šlo hladce, jediná část kde jsem se zasekla bylo našívání lemu za krkem, kde se ty dvě nudličky spolují a napoprvý mi to tam udělalo hrbol. Nastěstí to šlo snadno vypárat a zapošít znovu.

Jednotlivé části se nejdřív vymáchají a blokují, teprve potom se to všechno sešije. Vážně se není čeho bát, ale rozhodně to chce velkou dávku trpělivosti a odhodlání. Pokud je všechno upletený tak jak má, mělo by u sešívání všechno bez problémů pasovat a šance, že by se to sešilo nějak blbě je téměř nulová. Samozřejmě se to stát může, proto je dobrý vést přízi opravdu čistě skrz oka a ne skrz vlákno, to se pak hrozně nepříjemně párá a může to i poškodit hotovou pleteninu a to byla neskutečná škoda. Takže jo, verdikt je že tenhle svetr rozhodně není pro začátečníky. Já už za sebou pár sešívaných svetrů mám, takže jsem vědela co a jak. Pletení copů není nic složitýho, ale tvarování a zkušenost s tím jak všechno funguje a má vypadat jsou nutností. Zase to chce aby člověk už uměl "číst pletení" a věděl co dělá. Tím rozhodně nechci nikoho odrazovat od toho, aby se do něj pustil ! Jen to chce mít na paměti, že to bude asi trochu víc náročný, než klasický pletení beze švů v kruhu.

Co se týká příze, tak z tý jsem nadšená. Úchylně mám hrozně ráda přírodní příze, který "voní" jak ovečka a co víc - je ještě plná kusů slámy. Jo, fakt, v některých přízích jsou kusy slámy. Dokonce jsem si jí i při pletení zapíchla do prstu (to už nebylo tak super). Můj muž alergik je samozřejmě opačného názoru a chudák trpí... ne potichu, protože kýchá a frká jak na lesy. 

Příze je docela hrubá, ale po vyprání změkla a slámu z ní postupně vytahuju. Mě kousací svetry nevadí, ale citlivějším povahám bych to asi úplně nedoporučovala? Ale nejsem v tom expert, takže vždycky lepší vyzkoušet individuálně.


Svetr jsem nakonec dokončila o měsíc později, než byl stanovený konec společného pletení, ale za to úplně v pohodě a bez stresu. A jsem nadšená ! Vypadá přesně tak jak jsem si ho vysnila, má boží výstřih, dlouhý rukávy a úžasně hřeje. Vypadá výborně přes tílko, ale i na slušňáka přes košili. Myslím, že bude super i k tričku s véčkem, roláku, nebo přes úpletový šaty s dlouhým rukávem. Možností je mrak a já už se nemůžu dočkat, až je všechny vyzkouším !



Komentáře

Okomentovat

Oblíbené příspěvky