Ixchel

 Příběh tohodle svetru začíná už na podzim roku 2018. To bylo totiž období, kdy vyšlo nádherné číslo magazínu PomPom na téma Měsíc ! Tento pletací časák mě normálně moc nezajímá, ale tenhle díl jsem musela mít - svetr Ixchel, který má na sobě modelka na titulní straně mě totálně dostal a vůbec jsem ani neuvažovala o tom jak ho upletu, ale jenom že ho nutně MUSÍM uplést. 

A tak hned pár dní po vydání jsem se vydala do mého oblíbeného Rauwerk - eko pletacího obchůdku v Mnichově kam moc ráda chodím a dokonce jsem měla tu čest i nakreslit logo pro jejich vlastní vlnu a plátěnky ! Byla jsem odhodlaná si k magazínu rovnou nakoupit i příze, abych mohla co nejdřív začít. (ha ha) V barvách jsem měla víceméně jasno - rozhodně zlatá na měsíce a tmavá šedá, černá, nebo modrá na tělo. Nakonec to vyhrála tmavošedá Highland Wool od Isager v kombinaci se zlatou - odstíny Charcoal a Curry. Do týhle vlny jsem se vážně zamilovala a rozhodně se chystám jí použít znova ! Je neskutečně lehká, hřejivá, měkoučká a krásně se s ní plete. Ačkoliv zpětně jsem poznala, že na výplet to není zrovna nejlepší volba. A teď už se dostáváme k tomu trapasu - od roku 2018 uběhli už čtyři roky ! To jsem teda fakt ráda, že jsem si ty klubka nakoupila hned ! Ne, nelituju ale kdybych je vybírala teď rozhodla bych se pro přízi která je vhodná na celo-výpletový svetr, drží víc tvar a líp vykresluje oka. No jo, čtyři roky pletacích zkušeností jsou znát, ale plány mého minulého já jsem už měnit nechtěla.

Na první pohled svetr vypadá složitě. Až fakt jako neskutečně komplikovaně. Projekt na sto let, se kterým se budete hrozně babrat. Jo... a takový přesně Ixchel je ! Takže jsem vážně ráda, že jsem si ho nechala takhle pár let uležet. V roce 2018 jsem ještě pořád pletla svetry na Hagrida, protože jsem si nedokázala pořádně uplést vzorek (což teď není o moc lepší, ale aspoň už se to dá nosit). Tenkrát jsem si vůbec nepřečetla jakou má tahle pletenina konstrukci a myslím, že to je něco co by mě teď asi odradilo. V životě jsem nezkoušela plést intarzii a tady jí je hned několik. Vážně jsem neměla náladu začínat právě na tomhle projektu a tak jsem se rozhodla si postup trochu upravit. Pletla jsem odshora v kruhu - tak jako podle návodu - nicméně hlavní část s měsíci jsem místo zmiňované intarzie pletla dál a zaplétala zlatou barvu pod tmavé části. Výsledek? Jde to ! Mohlo by to být lepší, ale co nadělám. Lepší než nějaká totální katastrofa. Tmavá část nad rukávy se trochu boulí, ale není to něco čeho by si člověk všimnul na první pohled. Hlavní je, že sedlo sedí a tak jsem mohla pokračovat dál v pletení těla a rukávů. Tělo byla fakt nuda, vzor ve výpletu mě moc nebavil a způsob jakým je návod napsaný tomu nepomáhal. Krom toho, že magazín PomPom už fakt nemůže mít menší formát, autorka rozdělila tabulku s výpletem do ještě menších tabulek od A po N(!) a ty se pořád nějak prolínají, začínají na různých místech a řadách, pro každou velikost jinak a teď ještě tohle všechno tak hrozně mrňavý, že jsem do toho brejlila jak babička. Na digitální verzi návodu je v časopisu odkaz, ten už ale po letech nefunguje a jediná možnost jak ho získat je kontaktovat nakladatelstí. Což jsem samozřejmě neudělala, protože se stydím. 


Musím říct, že jsem byla vážně ráda když byl všem tabulkám konec a já mohla jenom plést hladce rukávy. Stejně jako v hlavním panelu jsem se rozhodla se do intarzie nepouštět a plánovala jsem vzor na rukávech dodatečně vyšít. V tom mi ale zabránil nevhodný výběr vlny a po pár pokusech jsem to vzdala. Highland Wool je hrozně jemná a vyšívání přes oka mi z ní vůbec nefungovalo. Trochu mě to mrzí, protože ten vzor na rukávech je fakt parádní, ale kdo nezná originál tomu tam nechybí ! 


Ačkoliv jsem si na začátku pletení udělala zodpovědně vzoreček, zase jsem pletla volně a celkově se mi svetr dost natáhnul do dýlky. Což mi vůbec nevadí, má teď perfektní délku k legínám. Oka jsou docela volný a síťkovitý,  takže zpětně mi dochází že jsem měla zvolit ještě menší jehlice ? Pletla jsem na 3.25 takže trojky?? No teď už je to jedno.


I přes všechny útrapy je svetr super a jsem ráda že jsem ho dokázala dokončit a je nositelnej. Návod má vážně mizerný provedení. Působí to na mě tak, že si autorka navymýšlela zbytečný složitosti, ale design se nestihnul včas pořádně otestovat. Nicméně vypadal krásně a už ho měli nafocenej a tak to musela nějak domatlat. (nevím jak to bylo doopravdy, tohle jsou jenom moje scénaře co mi běželi v hlavě) Na Ravelry s návodem zápasil snad každý, spousta lidí to vzdala, někdo na stokrát přeplétal. Ve výsledku krásný, ale pro zlost. Takže můj verdikt - pletenina pro odvážné ! Zkus a uvidíš.


Na závěr ještě zajímavost ohledně jména. Přijde mi to takový pěkně čarovný.

''Ix Chel byla mayská bohyně léčitelství, porodů a tkaní bavlny. Bývá často ztotožňována s Měsícem. Její jméno je v překladu „Paní duha“ a opatrovala vody jezer a pramenů a byly jí tak zasvěceny vodní zdroje a např. Isla Mujeres „Ostrov matek“ nebo jeskyně Bolonchén na Yucatánu, kam se pořádaly ženské poutě žádající o pomoc bohyně.'' - Wikipedia


○ IXCHEL ○ CATHERINE CLARK ○ NÁVOD NA RAVELRY ○










Komentáře

  1. Z Isageru Highland wool mám také vyplétaný svetr a mě se na tom ten trochu zastřený výplet líbí. Vůbec netuším co je intarzie, ale teda klobozk dolů nad celkovou velikostí vyplétání a 4 letým odhodláním a úspěšným dokončením. Tleskám. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky